נכתב בתאריך: 31.03.2021

תזונה

נטייה להשמנה בקרב כלבים וחשיבות האכלה בכמות מדודה

הדרך הבטוחה להשמנה בקרב כלבים היא אכילת כמות גדולה מדי של קלוריות וחוסר בפעילות גופנית מספקת בכדי לשרוף את אותן קלוריות.

השמנת יתר מובילה לקיצור שנות חיי הכלב ופגיעה משמעותית ברווחתו.

בכך שאנו נדאג להאכיל את הכלבים שלנו במזון יבש בכמויות מדודות ונספק פעילות גופנית אנו נשמור עליהם במשקל תקין ונעניק להם איכות חיים ובריאות טובה יותר.

סיכונים הנגרמים כתוצאה מעודף משקל

כלבים הסובלים מעודף משקל או נמצאים כבר בהשמנת יתר הם בעלי סיכון מוגבר לחלות במגוון מצבים בריאותיים מסוכנים כגון:

- סכרת

-מחלות לב

- אי סבילות לחום

- קשיי נשימה

- מחלות עור

- מחלות כבד

- בעיות מפרקים ושלד

גורמים נפוצים להשמנה

המשוואה להשמנה היא לרוב פשוטה – כמות הקלוריות הנצרכות גדולות מכמות הקלוריות שהגוף שורף.

הגורם הראשי להשמנת יתר הוא האכלת יתר. כלומר, שהכלב צורך יותר קלוריות מהתזונה מאשר הגוף שלו שורף מדי יום. הקלוריות העודפות נאגרות ברקמות השומן בגוף. אכילת יתר יכולה לנבוע מגרגרנות של הכלב, שעמום וחיפוש אחר תעסוקה, או פשוט האכלת יתר מבלי לשים לב.

אכילת יתר יכולה לנבוע מכמות צ'ופרים גדולה מדי שניתנת לכלב. מאוד קל לתגמל כלב בחטיף על התנהגות טובה ואף על הצקות ונדנודים כאשר הוא מביט בנו בעיניו הגדולות ומתחנן למזון כאשר אנו אוכלים. תגמול התחנפות והתחננות במזון רק מחזק את ההתנהגות השלילית ומעבר לכך מוסיף עוד קלוריות עודפות לכמות המזון היומית. כאשר נותנים חטיפים, באם זה לפינוק או חטיפי אילוף או לצורך מתן תרופות, חשוב לשים לב לכמות שיומית ושהיא לא תחרוג מ – 10% מכמות המזון.

דרך נוספת שהכלבים מקבלים קלוריות עודפות היא באמצעות האכלה בשאריות מזון. במידה ונותנים מזון נוסף, חשוב לשים לב שהוא לא מגיע בכמות שמשפיעה על האיזון של המזון היומי. לדוגמא, לתת את המזון הנוסף בכמות שלא תחרוג מכמות הניתנת לחטיפים.

הגורם השני העיקרי להשמנת יתר הוא רמת פעילות נמוכה. כלבים רבים פשוט אינם פעילים מספיק לעומת כמות המזון הניתנת להם. חשוב מאוד לדאוג להגדיל את הפעילות בכדי לשמור על רווחת הכלבים.

גורמים נוספים בעלי השפעה על משקל הכלבים הם:

- עיקור/סירוס – לרוב גורמים לעלייה במשקל.

- מחלות מסוימות משפיעות על רמות ההורמונים בגוף ואלה מובילים לעתים להשמנה.

 

כיצד ניתן למנוע השמנת יתר?

שמירה על משקל תקין

חשוב לעקוב אחר מצבה הגופני של חיית המחמד בכדי להבחין האם יש עלייה או ירידה במשקל ולפעול בהתאם. באם אתם לא יודעים כיצד לבדוק ולהחליט האם הכלב נמצא במשקל תקין, מומלץ לגשת לווטרינר ולקבל אומדן.

שליטה בכמות האכלה

חשוב לזכור כי כוס שתיה אינה יחידת מדידה. האכלה לפי כוסות אינה מאפשרת לנו לדעת בכמה אנחנו מאכילים ויכול להיווצר מצב שאנחנו מאכילים יותר מדי מבלי לשים לב. אפילו לכמה כופתיות של מזון יבש יותר מדי יש משמעות קלורית גדולה עבור פינצ'ר קטנטן.

כאשר אנו מאכילים במזון יבש, חשוב שנדע למדוד ולהאכיל בכמות מדויקת. כופתיות המזון הן דחוסות מבחינה קלורית ובכל כמות קטנה של מזון יש כמות גדולה של קלוריות. אם אנו לא נשים לב ונאכיל לפי העין או בצורה לא מדודה, אנו עלולים לפספס ולהאכיל כמות שאינה מתאימה לכלב שלנו.

לכן, ישנה חשיבות גדולה מאוד להאכלה במזון יבש מדוד המאפשר לנו שליטה על הכמויות ובכך על מצבה הבריאותי של חיית המחמד שלנו.

למזון מדוד יש יתרון נוסף שהוא מאפשר לנו לראות האם חיית המחמד אכלה היום פחות או מבקשת יותר מזון מהרגיל. כאשר אנו שמים כמות לפי העין או בצורה לא אחידה בכוס, אין לנו שליטה כזאת. שינויים ברמות הרעב לעתים יכולים להצביע על שינוי במצב הבריאותי ולכן חשוב לשים לב לכך.

האכלה מדודה חשובה גם אנו מנסים להוביל את הכלב לירידה במשקל. לא ניתן לבצע תכנית הרזיה מבלי לשלוט על כמויות המזון בצורה מדויקת.

כאשר אנו מתחילים להיות מדודים במזון, זכרו שעלינו לשים לב גם לחטיפים ולכל מזון אחר שהכלב יקבל באותו היום. לכל דבר צריך להיות משקל.

שליטה ברמת הפעילות

כל כלב חייב פעילות גופנית. יש כלבים שבאופי שלהם להיות יותר פעילים והם דורשים יותר משחקים ויותר ריצות, ויש כלבים יותר רגועים שרק מחפשים את הספה ומקום שקט לישון בו. נכון שכל אחד דורש רמת פעילות אחרת, אבל כולם צריכים לזוז ברמה כלשהי שתתאים להם.

פעילות גופנית יכולה לכלול הליכה ברחוב לחצי שעה, ריצה קצרה, משחק עם כדור בגינה, טיול ארוך בעיר של שעה, משחק בבית עם חבל ועוד. העיקר להתחיל לזוז.

במצב שבו אנו רוצים להוביל את הכלב לירידה במשקל, לא מספיק רק להפחית את המזון, חייבים לשנות אורך חיים הכולל פעילות.

לסיכום

אנחנו אחראים לרווחת הכלבים שלנו ומצבם הבריאותי. אנו צריכים לדאוג שהם יהיו במשקל תקין בכדי שלא יפתחו מחלות וסיבוכים לאורך השנים. זה מצריך מאיתנו מחויבות וכוח רצון להגביל קלוריות, להאכיל בכמות מתאימה ולדאוג שהכלב שלנו מקבל מספיק פעילות גופנית. אבל, המטרה הסופית היא חשובה והיא בריאותו.

חשוב לזכור שאם אתם לא יודעים מה המצב הגופני האידיאלי של הכלב ומשקל היעד שלו, מומלץ להתייעץ עם הוטרינר שלכם.

עם מילס תהיו בטוחים שהכלב שלכם לא יאכל יותר מדי

מילס מציעה אריזות מזון יומיות, מדודות, אטומות, שומרות טריות ומותאמות אישית לחיית המחמד שלכם. כדי להבטיח שהמעבר למילס יהיה בטוח ונכון, מתחילים מערכת טעימות הכוללת מגוון טעמים כדי לתת לכלב להתנסות ולבחור את הטעם הנכון עבורו. לאחר בחירת הטעם מזמינים מארז חודשי, ומקבלים זיכוי מלא על ערכת הטעימות בהזמנה החודשית.